Cirkulärt mode – tar klädindustrin ansvar för framtiden?
Budskap om cirkulärt mode, återvunna textilier och förnybara kläder har blivit allt vanligare inom modebranschen och textilindustrin. Om man som konsument läser på om hållbarhet inom modebranschen möts man av mycket entusiastiska budskap där cirkulär konsumtion och produktion skall göra det möjligt för oss att fortsätta konsumera som vanligt. De stora kedjorna har i ökad grad startat insamlingar i sina butiker där man som konsument kan lämna in använda kläder för återvinning.
Men som konsument är det svårt att syna korten och granska alla budskap om cirkulärt mode. I verkligheten går en mycket liten del av de kläder som vi lämnar till återvinning i klädbutiker till tillverkning av nya kläder. Det är nämligen svårt att återvinna textilfiber.
Så hur kan modebranschen möta framtiden på ett hållbart sätt? Går det över huvud taget?
Går utvecklingen åt rätt håll? Är allt prat om hållbarhet en fin fasad för att dölja de negativa miljö- och sociala konsekvenserna av klädföretagens affärsmodeller? Vilket ansvar har svenska klädbolag för hur deras kläder produceras och hur ser bolagen själva på denna fråga? Och hur är det med oss som konsumenter; har vi något ansvar?
Under detta seminarium ställer vi dessa frågor till Cecilia Soler (Handelshögskolan) och Eliina Brinkberg (Nudie Jeans co). Vi lyfter även fram ett granskande perspektiv och vad den internationella forskningsfronten säger.
Medverkande

